ترازو سازه کار آفرینان

ترازو چیست و انواع آن کدامند

ترازو وسیله ای هست که از زمان قدیم تا به امروز برای اندازه گیری وزن اجسام و یا مایعات مورد استفاده قرار می گیرد که امروزه تقریبا در هر صنعتی کاربرد دارد.

همچمین در گذشته نیز انواع مختلفی از ترازوها وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته است.

 انواع ترازوهای قدیمی

-دو کفه ای

-قپانی

-ترازوی عقربه ای و …

 

ترازوهای دو کفه ای یا ترازو های قپانی به ترازوهایی گفته می شد که دارای دو کفه و یک شاهین می باشد. به این صورت که جسمی که قصد اندازه گیری وزن آن را داریم، در یک سمت کفه قرار می گرفت و وزنه های اندازه گیری که دارای وزن مشخص هستند ، در سمت دیگر کفه قرار میدادند  , زمانی که شاهین به حالت تعادل می رسید وزن جسم مشخص می شد که وزن برابر بود با وزن وزنه هایی که در کفه مقابل قرار داشت.

البته این روش دارای خطاهایی هم بود چون وزنه هایی که در کفه دیگر ترازو قرار می گرفتند دقیق نبودند و بر اثر گذشت زمان از دقت آن ها کاسته می شد.

مدل بعدی از این نوع ترازوها ، ترازوهای عقربه ای بود که دیگر شاهین نداشت و به جای آن یک صفحه بود که عقربه وزن اجسام را نشان می داد.

اما این نوع ترازوها ( شاهین دار ) تقریبا بسیار کمتر استفاده می شود. ترازوهای قدیمی مکانیکی بودند اما اکنون ترازوهای دیجیتالی جایگزینی مناسب برای این نوع ترازوها شده اند.

 

شرکت سازه کار آفرینان وارد کننده انواع ترازو عقربه ای و دیجیتال

ترازو عقربه ای

 

 

ترازوهای دیجیتال نسبت به ترازوهای مکانیکی بسیار دقیق تر و حساس تر می باشند که اندازه گیری های دقیق را به راحتی می توان به وسیله آن ها انجام داد.

ترازوهای دیجیتالی هم دارای انواع  مختلفی هستند

ترازو آزمایشگاهی

ترازو زرگری

ترازو زعفران

ترازوی اندازه گیری اشخاص (بزرگسال ، نوزاد و …)

باسکول دیجیتالی

ترازوهای فروشگاهی

ترازو رطوبت سنج  و ….

ترازوی آزمایشگاهی

ترازوهای آزمایشگاهی ( مانند برند A&D و لوترون ) دارای حساسیت و دقت بالا در توزین اجسام می باشند. آزمایشگاه ها با توجه به نیازشان از ترازوهایی با دقت 0.1 گرم و 0.01 و 0.001 و 0.0001 و 0.00001 گرم  استفاده می کنند .

ترازوهای آزمایشگاهی دقت 1 میلی گرم و دقت های بالاتر از آن نیاز به محفظه ای دارند، (برای حساسیت بالای آن ها در توزین جریان هوا) نیز روی توزین این ترازوها تاثیر می گذارد.

ترازوی طلا فروشی

طلا فروشان از ترازوهای دقت 0.01 گرم استفاده می کنند. این مدل هم حساس هستند و نباید در معرض باد قرار بگیرند تا نوسان نداشته باشند.

ترازوی زعفران

ترازوهای دقت 0.1 و 0.01 گرم مورد استفاده برای زعفران می باشند.

ترازوی رطوبت سنج

برای اندازه گیری رطوبت مواد از ترازوی رطوبت سنج استفاده می شود.

ترازوی صنعتی

ترازوهای دقت 0.1 و 1 و 10 گرم در این قسمت از ترازوها قرار می گیرند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست